fbpx

Gazın kontrolsüz bir şekilde anüsden çıkması halidir. Anal inkontinans gazın kontrolsüz kaçması olarak tanımlasa da aynı şekilde dışkıda kaçabilmektedir (anal inkontinans). Bu durum hastalığın düzeyine bağlıdır. Hastalar kaçırmayı ; dışkılama sonrası sızıntı şeklinde , dışkı kaçırdığını hiç fark edememe veya dışkılama ihtiyacını erteleyememe şeklinde tarif edebilir. (Katı veya sıvı dışkı kaçırma veya gaz  kaçırma şeklinde, alt bezi giyme ihtiyacı,kabız bırakan ilaç kullanma ihtiyacı gibi)

SEBEPLER :

Genel olarak makatı kapatan kasların hasarlanması veya zayıflaması ile ortaya çıkar

• İleri yaşta özellikle kadınlarda daha sık olmakla birlikte 70-80 yaşı geçen insanlarda kasların zayıflaması ile ortaya çıkar.
  • Anal bölge ameliyatları : Anüsü sıkan kasların yanlışlıkla kesilmesi ile ortaya çıkar , kesilen kas miktarına göre değişik türde kaçak olabilir. (Fissür,Fistül, Hemoroid ameliyatları gibi)
  • Bölge Yaralanmaları : Zoraki bir cisim sokulması, doğum sırasında oluşan yaralanmalar (en sık nedenlerden biridir)  doğum travması;doğum sonrası kadınların 1/10’unda dışkı kaçırma,1/3^ünde idrar kaçırma ortaya çıkar. Vaginal doğumların ancak %10’unda sfinkterhasaraı belirgin olsa da diğer kadınlarda da gizli hasar oluşur. Doğum sonrası USG incelemelerinde ilk vaginal doğum sonrası kadınların %30’unda sfinkter hasarı olduğu gösterilmiştir. Bu hastaların 1/3’ünde şikayet görülüp, diğer hastalar belirtisiz kalmaktadır.
  • Anüs bölgesinde ki ağır enfeksiyonlar (FournierGangreni gibi) bazı nörolojik hastalıklar (MS,Alzheimer gibi)
  • Anal dilatasyon uygulaması (artık pek yapılmamaktadır)
  • Barsak sarkması, kalın barsak her dışkılamada çıktığı için kasları yıpratır.

Tanı: Genellikle teşhis hasta tarafından tanımlanma ile konur.

Tanı Metodları: Her zaman klinik ile uyumlu sonuç vermez.

• Deformasyonların tespiti için göz ile muayene
  • Sıkma gücünü belirlemek için parmak ile muayene
  • Anal USG
  • Anal EMG
  • Anal Myometri
  • Defekografi
  • Sigmoidoskopi
  • Anoskopi

TEDAVİ

• Hastalığın seviyesine ve nedenine göre değişir. Doğru yaklaşım için hastaların şikayetleri esas alınmalıdır.
  • Anüs Egzersizi : Hafif kaçaklarda yeterli olabilmektedir.(Kegel egzersizi) Amaç : Anüse spor yaptırarak kasları güçlendirmektir.
  • Dolgu Enjeksiyonu
  • Sakral Sinir Stimülasyonu
  • Biofeedback Tedavisi
  • Radyofrekans Uygulaması
  • Ameliyat (Sfinkter tamiri, Grasiloplasti,Yapay sfinkter uygulaması) Makat egzersizi 1-2 ay yapılmasına rağmen sorun düzelmedi ise bu durumda makat daraltma ameliyatı planlanmalıdır.
💬 Yardıma mı ihtiyacınız var?